Wygląda dobrze
To pole jest wymagane
powrót do strony głównej projektu


Wizyta w Paryżu w ramach projektu "Łączmy nasze serca bez granic", program ERASMUS+.(szerokość: 375 / wysokość: 281)

Pod takim hasłem  - Unissons nos coeurs sans frontières - w Powiatowym Zespole Szkół w Chojnowie realizowany jest projekt w ramach programu Erasmus + Edukacja Szkolna, Partnerstwa Strategiczne – Współpraca Szkół.

            Za nami pierwsze, „robocze" spotkanie, które odbyło się w Liceum Nadar w Draveil pod Paryżem w dniach 9 – 12 stycznia. W spotkaniu uczestniczyli nauczyciele z państw europejskich: Francji, Włoch, Portugalii, Niemiec, Rumunii, Polski, Wielkiej Brytanii. Naszą szkołę reprezentowały panie: Ewa Humenna, Zofia Łabuz i Monika Pacaniuk.

            Francja przywitała nas pochmurnym niebem. Na szczęście, nie padało i było cieplej niż w Polsce. Niedzielę przeznaczyłyśmy na zwiedzanie Paryża. Dzięki uprzejmości naszej znajomej, mieszkającej w Paryżu pani Doroty Njeukam  (zresztą, absolwentki naszego LO), nie musiałyśmy się martwić rozszyfrowywaniem dróg labiryntu paryskiego metra. Nasza przewodniczka z wielką wprawą oprowadziła nas po stolicy Francji i bardzo ciekawie przedstawiła jego zabytki, ciekawostki, fakty rzadziej przedstawiane w turystycznych przewodnikach. Pokazała nam Paryż nie tylko z perspektywy zwiedzającego, ale również od strony zwyczajnego codziennego życia. Nasza trasa prowadziła wzdłuż Wieży Eiffla (a także na sam jej szczyt), Ogrodów Tuilerie, Luwru, Placu Concorde, katedry Notre Dame, Dzielnicy Łacińskiej, Hotel de Ville (siedziba rady miejskiej Paryża), Centrum Pompidou, bazyliki Sacrè – Coeur, dzielnicy Montmartre, Moulin Rouge… Za opiekę i przewodnictwo gorąco dziękujemy pani Dorocie.

            (szerokość: 375 / wysokość: 500)Następnego dnia ostro przystąpiliśmy do pracy. Nasi francuscy gospodarze przyjęli nas bardzo serdecznie. W oficjalnym powitaniu  - obok uczestników projektu –wzięli udział przedstawiciele francuskich władz oświatowych oraz dyrekcja i pracownicy goszczącej nas szkoły. Wielu nauczycieli z całej Europy znało się już z wcześniej realizowanych projektów, więc wzruszającym powitaniom nie było końca.

            Szkoła w Nadar to odpowiednik naszego technikum. Kształci między innymi w takich zawodach jak kelner, piekarz, kucharz… Poznaliśmy bazę szkoły, zwiedziliśmy sale lekcyjne i warsztaty szkolne. Co ciekawe, szkoła dysponuje własną restauracją, w której uczniowie uczą się trudnej sztuki gotowania, wypieku chleba, wyrobu czekolady, a także profesjonalnego serwowania posiłków. Restauracja gościła uczestników projektu, ale każdy – tak jak w typowej restauracji - może w niej po prostu kupić obiad.

            Innym ważnym zagadnieniem, którym zajmuje się ta placówka, jest problem wprowadzenia dzieci imigrantów w społeczność ich nowej ojczyzny. We Francji mieszkają przybysze z najróżniejszych zakątków świata – Pakistanu, Gwadelupy, Serbii…, krajów europejskich, azjatyckich, afrykańskich… Jak głosi hasło projektu, należy pokonywać granice, przede wszystkim te językowe i mentalne. Pomóc dzieciom rozwiązywać ich problemy. Dyrektor szkoły, pani Ghislaine Bazir a także specjaliści – pedagodzy szkolni w formie krótkich wykładów przedstawili, z jakimi trudnościami muszą się mierzyć i jakie są procedury ich rozwiązywania.(szerokość: 375 / wysokość: 500)

Nasza późniejsza praca obejmowała między innymi wybór logo projektu i opracowanie formy monumentu – dzieła, które zwieńczy pracę i zaprezentuje kraje, z których pochodzą uczestnicy projektu. Omówiliśmy przebieg działań, formy aktywności, wizyty w kolejnych państwach. Nasi gospodarza zadbali także o strawę dla ciała ( mogliśmy skosztować specjałów francuskiej kuchni) i ducha. To drugie obejmowało podziwianie zbiorów Muzeum Orsay. Znajdują się w nim dzieła najwybitniejszych malarzy impresjonistów – Van Gogha, Moneta, Renoira… Wielkie wrażenie wywołuje obraz Eduarda Maneta Śniadanie na trawie, dzieło przełomowe, bo od niego  - obok innych dokonań - zaczęła się wielka rewolucja artystyczna, którą dziś nazywamy impresjonizmem. 

Po wizycie w muzeum – rejs po Sekwanie. Wieczorem z zapartym tchem oglądaliśmy pięknie oświetlone zabytki Paryża. Największe wrażenie wywołuje skrząca się światłem Wieża Eiffla, która co godzinę rozbłyskuje jak gwiazda. Rzeczywiście, jest ona niekwestionowaną królową Paryża.

Na zakończenie – pewna ciekawostka. Otóż, mieliśmy wielkie szczęście. Mianowicie, jedną z francuskich koordynatorek projektu jest pani Thérèse Boffy której rodzice pochodzą z Polski. Pani Teresa znakomicie mówi po polsku, jak twierdziła – to spotkanie jest okazją do odświeżenia znajomości języka polskiego, a nam, nie ukrywamy, bardzo ułatwiło pracę.

Naszym gospodarzom i partnerom serdecznie dziękujemy za miłe spotkanie.

(szerokość: 375 / wysokość: 281)



Nasze propozycje na logo projektu:
Logo projektu autor: Martyna Kalinowska (961.59 kb)


powrót do strony głównej projektu

Powiatowy Zespół Szkół w Chojnowie

ul.Witosa 1

59-525 Chojnów

serwis przygotowany przez MEDIART (w CMS) ©