powrót
Konferencja „Uczeń z doświadczeniem migracji w europejskich systemach oświaty"
Głównym celem projektu jest międzynarodowa współpraca między szkołami w zakresie poznawania metod i form nauczania, wymiana dobrych praktyk, a w rezultacie osiąganie lepszych wyników nauczania i wychowania.
Nauczyciele uczestniczący w projekcie mają możliwość zastanowienia się, porozmawiania i pochylenia nad kwestią migracji. Wszyscy partnerzy mają w tej kwestii różne doświadczenia, jesteśmy na różnych etapach ale dzięki temu możemy się wymieniać doświadczeniami i pomagać sobie wzajemnie w pokonywaniu problemów, które ktoś już wcześniej przepracował i rozwiązał. Bardzo się cieszę, że mogliśmy się tu zebrać, aby porozmawiać i wymienić
uwagipoglądy. Różnice w zakresie doświadczenia w pracy z uczniem obcokrajowcem istnieją również pomiędzy poszczególnymi szkołami i regionami w Polsce. W naszej szkole czyli w PZS w Chojnowie jeszcze nie mamy takich uczniów, jednak obserwując rynek pracy na naszym terenie widzimy, że również u nas lawinowo rośnie zatrudnienie obcokrajowców, głównie Ukraińców. Spowoduje to także w naszym regionie, jak również szkole, pojawienie się uczniów innych narodowości. Musimy się na taką ewentualność przygotować. Mam nadzieję, że wspólne dyskusje i rozważania tak projektu jak i konferencji dotyczące strategii wdrażania uczniów z doświadczeniem migracji do naszej kultury i systemu prawnego oraz dostosowania naszych metod nauczania do nowej sytuacji pomogą nam nauczycielom lepiej realizować obowiązki dydaktyczne i wychowawcze w odmiennej rzeczywistości.
„Dolny Śląsk – ojczyzną wielu narodów"
Jest to działanie projektu „Łączmy nasze serca bez granic" Unissons nos coeurs sans frontières, w ramach programu Erasmus+. Obecnina konferencji:
Pani Starosta Janina Mazur, Pan Wicestarosta Krzysztofa Sowiński, Urzędujący Członek Zarządu Powiatu Legnickiego Pan Kazimierza Burtny, Pani dyrektor Wydziału Oświaty, Promocji i Spraw Społecznych Elżbieta Iwanicka, Pani Elżbieta Chucholska Prezesa Stowarzyszenia Kobiety Europy, Pani prof. dr hab. Natalia Pobirchenko wykładowca Zakładu Pedagogiki w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Legnicy oraz nasi gości ze szkół europejskich:
Rozmawialiśmy na temat historii i doświadczeń mieszkańców Dolnego Śląska, który jest specyficznym narodowościowo miejscem w Polsce. Po drugiej wojnie światowej na „Ziemie odzyskane" przybyło wiele różnych narodowości i grup etnicznych : z Kresów Wschodnich, z Podhala i Sądecczyzny, Mazowsza (głównie z Warszawy), a później również z innych państw europejskich tj.: Grecja, Jugosławia, Hiszpania. Tutaj również stacjonowały wojska radzieckie, które także miały wpływ na relacje społeczne i kulturę regionu. Dolny Śląsk może być inspiracją dla innych narodów, w jaki sposób z szacunkiem do inności czerpać z bogactwa kulturowego innych nacji. Wiele krajów dotyka obecnie w dużym stopniu problem napływu migrantów i uchodźców. W całej Europie mają miejsce ruchy migracyjne, które zmieniają strukturę społeczną naszych narodów. Wymiana informacji na temat naszych korzeni, naszej historii, naszych tradycji kulturowych, wypoczynku, naszego systemu edukacji, jedzenia, religii lub innych aspektów każdego z naszych krajów da możliwości lepszego poznania się i zrozumienia. Promowanie więzi społecznej w szkole i społeczeństwie prowadzi do rozwoju poczucia przynależności narodowej i europejskiej, do wzrostu liczby aktywnych, solidarnych obywateli.
Uczeń z doświadczeniem migracji
w europejskich systemach oświatyKonferencja międzynarodowa z udziałem przedstawicieli następujących państw: Francja, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Wielka Brytania, Włochy, Polska
Organizatorzy:
Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja, Powiatowy Zespół Szkół w Chojnowie,
Uniwersytet Pedagogiczny, Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów, Biuro Miejski Ośrodek Wspierania Inicjatyw Społecznych, Urząd Miasta Kraków, Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi
Ramowy program konferencji
16 października, Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny, ul. Podchorążych 2
8.30 - 9.00
rejestracja
9.00 - 9.30
powitanie
Prof. dr hab. Andrzej Kulig, Zastępca Prezydenta Krakowa
Prof. dr. hab. Bogusław Skowronek, Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków, Polska
Mariusz Kowalczyk, dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół w Chojnowie realizującego projekt Unissons nos coeurs sans frontières w ramach programu Erasmus+,
Urszula Majcher-Legawiec, prezes Fundacji Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja, doradca metodyczny ds. wielokulturowości w Krakowie
9.30 - 9.50
Szkoła francuska wobec wyzwań migracji, Carole Olivette, przedstawiciel szkoły Lycee Des Metiers Nadar, Draveil, Francja
9.50 - 10.10
Dziennik Daniela. Sytuacja ucznia z doświadczeniem migracji w szkole włoskiej, Anna Abbatiello przedstawiciel Istituto Istruzione Superiore Statale, S. Caterina da Siena - Amendola Salerno, Włochy
10.10 - 10.30
Pomoc dla ucznia z doświadczeniem migracji w niemieckim systemie oświaty, Carmen Gleichauf przedstawiciel Schiller-Realschule, Schwäbisch
Gmünd, Niemcy
10.30 - 10.50
Rumunia między migracją a emigracją Sorin Birsan, przedstawiciel Liceul „Charles Laugier", Craiova, Rumunia
10.50 - 11.10
Uczeń z doświadczeniem migracji w polskiej szkole, Urszula Majcher-Legawiec, Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. M. Reja, Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi, Polska
11.10 - 11.40
przerwa kawowa
11.40 - 12.00
Metoda JES-PL – wsparcie dla ucznia z doświadczeniem migracji w polskiej szkole
Prof. dr hab. Małgorzata Pamuła-Behrens, Prof. dr hab. Marta Szymańska, Uniwersytet Pedagogiczny, Polska
12.20 - 12.40
"Kim jesteśmy?" - doświadczenia i przeżycia dzieci polskich imigrantów, mgr Stella Strzemecka, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych, Polska12.40 - 13.00
Podejście integracyjno-inkluzyjne w dydaktyce języka polskiego jako drugiego, Prof. UW dr hab. Przemysław Gębal, Uniwersytet Warszawski, Polska
13.00 - 13.20
Otwarty Kraków - koncepcja programu oraz zadania i działalność Zespołu Interdyscyplinarnego ds. współpracy na rzecz realizacji Programu
Mateusz Płoskonka, Dyrektor Biura MOWIS, Urząd Miasta Krakowa
13.20 - 14.00
Dyskusja, podsumowanie i zakończenie konferencji
Współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu ERASMUS+ oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach projektu „Wspieranie inicjatyw edukacyjnych w szkolnym środowisku wielokulturowym" (umowa nr MEN/2018/DWM/999)
L'élève expérimenté par l'immigration dans des systèmes éducatifs européens
Une conférence internationale avec la participation des représentants des pays suivants : France, Allemagne, Portugal, Roumanie, Grande – Bretagne, Italie, Pologne.
Les organisateurs:
Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja, Powiatowy Zespół Szkół w Chojnowie,
Uniwersytet Pedagogiczny, Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów, Biuro Miejski Ośrodek Wspierania Inicjatyw Społecznych, Urząd Miasta Kraków, Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi
Plan de conférence
16 Octobre, Cracovie, Université Pédagogique, rue Podchorążych 2
8.30 - 9.00
L'enregeistrement
9.00 - 9.30
L'accueil
Prof. dr hab. Andrzej Kulig, le président adjoint de la ville de Cracovie
Prof. dr. hab. Bogusław Skowronek, Université Pédagogique, Cracovie, Pologne
Mariusz Kowalczyk, directeur PZS à Chojnów, réalisateur du projet Unissons nos coeurs sans frontières dans le cadre du programme Erasmus+.
Urszula Majcher-Legawiec, patronne de la Fondation Mikolaj Rej pour le soutien de la culture et de la langue polonaise, une conseillère méthodique pour la multiculturalité à Cracovie
9.30 - 9.50
"L'accueil des élèves migrants dans le système scolaire français : dispositifs et interactions", Carole Olivette, représentante de l'école Lycée Des Métiers Nadar, Draveil, France
9.50 - 10.10
Situation d'un élève expérimenté par l'immigration en Italie , Anna Abbatiello représentant Istituto Istruzione Superiore Statale, S. Caterina da Siena - Amendola Salerno, Italie
10.10 - 10.30
Classes préparatoires visant à l‘intégration (scolaire) des migrants, Carmen Gleichauf représentante de Schiller-Realschule, Schwäbisch Gmünd, Allemagne
10.30 - 10.50
" La Roumanie entre la migration et l'immigration", Sorin Birsan, représentant de Liceul „Charles Laugier", Craiova, Roumanie
10.50 - 11.10
Elève expérimenté par l'immigration dans une école polonaise Urszula Majcher-Legawiec, patronne de LA FONDATION MIKOLAJ REJ POUR LE SOUTIEN DE LA CULTURE et DE LA LANGUE POLONAISE. CLINIQUE PSYCHOPÉDAGOGIQUE POUR LES ENFANTS SUBISSANT UN ÉCHEC SCOLAIRE
11.10 - 11.50
Pause-café
11.50 - 12.10
Méthode JES-PL Soutien à un élève expérimenté par l'immigration dans une école polonaise
Prof. dr hab. Małgorzata Pamuła-Behrens, Prof. dr hab. Marta Szymańska, UNIVERSITE PEDAGOGIQUE, Pologne
12.10 - 12.30
„Qui sommes-nous?" – les expériences des enfants des migrants polonais, mgr Stella Strzemecka, UNIVERSITE JAGIELLONSKI, INSTITUT AMERICAIN + LES ETUDES SUR LES MIGRANTS POLONAIS, Pologne12.30 - 12.50
Une attitude intégrative-inclusive dans la didactique de la langue polonaise comme celle seconde, Prof. UW dr hab. Przemysław Gębal, UNIVERSITÉ DE VARSOVIE, Pologne
12.50 - 13.10
Cracoive ouverte - le concept d'un programme + les taches et les activités - Groupe interdisciplinaire pour la collaboration dans le cadre de la réalisation du programme
Mateusz Płoskonka, directeur du SOUTIEN AUX INITIATIVES SOCIAILES, LA MAIRIE DE CRACOVIE
13.10 - 14.00
Discussion, résumé et la fin de conférence
Cofinanced from European Union Funds within the program ERASMUS+ and Ministry of Education within the project ‘Supporting Educational Initiatives in Multicultural Environment' (contract nr MEN/2018/DWM/999)
powrót
Powiatowy Zespół Szkół w Chojnowie
ul.Witosa 1
59-525 Chojnów