TURCJAW dniach 12-17.01.2014r. miała miejsce mobilność  w ramach projektu „Edukacja ekologiczna dla zrównoważonego rozwoju naszych  
miast" w ramach programu Comenius Partnerskie Projekty Szkół - „Uczenie  się przez całe życie".  Wzięłam w niej udział  wraz z koordynatorem projektu oraz nauczycielem języka angielskiego.
Najważniejsza część naszej podróży rozpoczęła się w Berlinie, stamtąd mieliśmy swój pierwszy lot do największego pod względem obszaru jak i ilości mieszkańców miasta w Turcji - Stambułu, który przywitał nas piękną, słoneczną pogodą. Następnym samolotem polecieliśmy do Samsun. Na lotnisku czekał na nas pan Nihat - turecki koordynator projektu, wraz z Aysu i jej wujkiem, u których gościłam. Dziewczyna zabrała mnie do swojego domu, w którym poznałam resztę jej rodziny oraz Anne - uczennicę z Rumunii, wraz z którą mieszkałam. Zjedliśmy razem obiad składający się z tradycyjnych potraw tureckich, a także deseru - baklawy.
Pierwszego dnia pojechaliśmy do szkoły  podstawowej Fatim Ilkokulu Carsamba, która uczestniczy w projekcie.  Przywitaliśmy się z tureckimi dziećmi jak również ze wszystkimi przybyłymi  uczestnikami projektu. Wszystkie delegacje, które przybyły do Carsamby miały za  zadanie przygotować prace plastyczne na wystawę pt „Świata za 10,20 i 50 lat".  My również przywieźliśmy prace naszych kolegów i koleżanek, które  zaprezentowaliśmy pozostałym delegacjom,  w polskiej części wystawy. Po mile spędzonym dniu  w szkole wróciliśmy do domu Aysun. 
  
Następnego dnia wstaliśmy już o 5 rano i  wyruszyłyśmy do Amasyi. Tam zobaczyliśmy kanały wodne, meczet oraz muzeum które  jest podzielone na trzy główne części: archeologiczną, zawierającą eksponaty  pochodzące z dziejów 13 cywilizacji (znaczki, rękopisy), etnograficzną oraz  specjalną, przeznaczoną dla mumii z okresu Ilchanidów - dynastii pochodzenia  mongolskiego z XIII i XIV wieku n.e. Widok mumii wywołał we mnie niesamowite  wrażenie, ponieważ nie spodziewałam się, że ciało ludzkie może zostać zachowane  w tak dobrym stanie przez tak długi czas. Dla mnie najpiękniejszym momentem  było wejście na skalne groby królów Pontu z czasów hellenistycznych. 
Kolejnego dnia pojechaliśmy do Samsun  miasta położonego nad Morzem Czarnym. Odwiedziliśmy miasteczko Amazonek, w  którym wysłuchaliśmy w j. angielskim legendy o amazonkach oraz informacji o  pomniku honoru. W tymże mieście zwiedziliśmy również inne muzea: muzeum lwa  przedstawiające wojnę greków z Amazonią, muzeum architektoniczne, miejskie, a  także wielki meczet. 

Czwartego dnia wyruszyliśmy aby zobaczyć trzecią co do wielkości elektrownię, wykorzystującą energię wodną. Po wysłuchaniu ciekawego wykładu i uzupełnieniu swoich sił posiłkiem, wróciliśmy do szkoły gdzie uczniowie poznawali zasady działania baterii słonecznych, a nauczycieli pracowali nad organizacją następnych mobilności . Tego dnia odbyła się również uroczysta kolacja na której jedliśmy tradycyjne tureckie dania przygotowane przez rodziny zaangażowane w projekt. Były to ostatnie chwile, które spędziliśmy na świetniej zabawie i w życzliwej atmosferze ze wszystkimi nowo poznanymi ludźmi. Niespodzianką przygotowaną przez gospodarzy był tradycyjny taniec turecki. Najgorsze i najtrudniejsze są zawsze pożegnania. Jednak cieszę się że z moją współlokatorką i nauczycielami z innych krajów będę mogła spotkać się już niebawem w Polsce.
 
Ostatniego dnia wstaliśmy  wczesnym rankiem, gdyż samolot którym leciała Anna wylatywał już o 6 rano.  Wraz z Aysu i jej tatą postanowiliśmy  towarzyszyć jej w drodze na lotnisko, na którym pożegnaliśmy się z dziewczynami  z Rumunii i Belgii. 
Po powrocie spędziłam cudowny czas z całą rodziną Aysu lecz niestety nadszedł czas powrotu do Polski.Wyjazd ten pomógł mi podszkolić moje umiejętności posługiwania się językiem angielskim, zawrzeć nowe znajomości, zobaczyć niesamowite i niezapomniane miejsca, uzyskać wiedzę z zakresu ekologii oraz poznać kuchnię i kulturę Turcji. Okazało się również, że Turcy są bardzo sympatycznym i życzliwym narodem.
Beata Wytrwał
  
 

Powiatowy Zespół Szkół w Chojnowie
ul.Witosa 1
59-525 Chojnów